Jeg har fået den vildeste indsigt..

Der var engang, hvor jeg havde en vildt dårlig aflevering af mine børn.

Efter en god rolig morgen, begyndte min datter på 4 år at jamre på gåturen over til børnehaven. Hun havde ondt i maven, hendes numse kløede OG der var aaaaaaaaaaaalt for laaaaang tiiiiiiiid til hendes fødselsdag. Super forstående mor lyttede og kom med alternative emner at fylde sit hoved med, som måske ville gøre det knapt så trist. Men til sidst kunne jeg mærke, at jeg selv begyndte at blive trukket med ned i hullet. Det var da lige før, at jeg ikke engang kunne synge ”Ingen sure miner, det er sjovt at være glad”, uden at stemmen knækkede lidt.

Efter at min søn valgte at skrige og lave flitsbue, fordi han ikke måtte komme i vuggestuens tumlerum, var jeg ved at være fyldt op. Jeg kunne simpelthen mærke, at der havde været en kæmpe pipeline, som havde uddrænet min energi og mit humør. Og da min datter fortsatte sin jamren, blev hun lynhurtigt afleveret i nærheden af en meget sød pædagog, mens jeg tog flugten.

ØVELSE

1. Alene igen lod jeg simpelthen alle følelserne komme op. Uretfærdigheden, frustrationen, når jeg nu gør så meget, hvorfor ender det så med alle i tårer gang på gang. Jeg lagde ikke bånd på noget. Jeg gik simpelthen ud i ”regnen” af følelser og lod mig gennembløde. Knuden i maven fik lov til at tale, presset bag øjnene fik lov til at råbe alle frustrationerne ud. Jeg kunne mærke, hvor befriende det var ikke at skulle bruge energi på at holde noget som helst tilbage.

2. Herefter vendte jeg opmærksomheden mod mit åndedræt, og lod opmærksomheden hvile her et øjeblik. Og mærkede, hvordan min krop faldt til ro.

3. Og så gik jeg videre til mine gøremål.

BANG! Så kom det til mig. Et mønster, som har forfulgt mig igennem ja, måske i virkeligheden mange år. Hvordan jeg inviterer denne her form for offer-energi (kan man næsten kalde den) lige ind i mig. Hvordan jeg påtager mig at løse al den ked-af-det-hed, som bliver serveret for mig. Hvordan det dræner mig – OG hvordan det hos mine børn nærmest blot fører til mere offer-energi. Altså, et mønster som ikke er godt for nogen af os. Bevidst og oplyst kunne min proces med at slippe mønsteret begynde.

 

REF: Øvelsen ovenfor er inspireret af ”Pusterummet”, som er beskrevet i ”Bevidst nærvær” af Williams m.fl.

Du har allerede svaret..

Vores hjerne har langt større kapacitet end blot de tanker, følelser og sanseindtryk, som lige nu er fremme i vores bevidsthed. Når vi forsøger at løse en dybere følelsesmæssig udfordring, kan tankerne komme til kort.

Men selv når vi ikke kan løse et problem ved hjælp af analyse, holder vi ikke op med at tænke. Nej, vi tænker dobbelt så hårdt og ofte begynder tankerne at gå ind i en nedadgående spiral. Det kaldes ruminering. Udover den oprindelige udfordring tilstøder ofte selvkritiske tanker, som bebrejder os selv, at vi ikke kan løse problemet.

Et redskab til at undgå ruminering er at give slip på problemet og lade vores ubevidste processorer tage sig af det. Ligesom når vi simpelthen ikke kan komme i tanke om et navn, eller hvor vi har lagt bilnøglerne. Så snart vi giver slip på at komme i tanke om det, dukker svaret på magisk vis op i vores bevidsthed.

Kunstneren Picasso lagde alting klar, lavede sin research og – gik i bad. Herfra udsprang helt enestående og vidunderlig kreativitet.

ØVELSE TIL DIG

1.Skriv dit dilemma ned så konkret og præcist som muligt.

2. Gå en tur i skoven og glem alt om det. Alternativer: Tag et bad, sov, lav en mindfulness øvelse.

3. Skriv 3 A4 linierede sider ud i én køre, om alt hvad der kommer op i din bevidsthed. Hvis der ikke kommer noget op, skriver du: ”Lige nu tænker jeg ikke på noget, lige nu ved jeg ikke, hvad jeg skal skrive…”

4. Overvej om du er kommet nærmere en løsning.

5. Gentag efter behov.

6. Skriv en kommentar og lad mig vide, om du kan bruge øvelsen.

Vi er ikke vores tanker (Gratis audio til dig)

Mentaløvelsen er en guidet meditation som introducerer et vigtigt princip inden for mindfulness, nemlig at vi ikke ER vores tanker.

Vi har en bevidsthed som kan træde et skridt tilbage og observere, hvad vi tænker her og nu.

Når vi ser vores tanker på afstand, kan vi bedre forholde os til dem, som de konstant skiftende konstruktioner de er. Det giver os mulighed for bevidst at handle eller lade være med at handle på dem.

Ved at sænke hastigheden af tankestrømmen bruger vi mindre energi og får større mentalt overskud.

AUDIO til dig

Lyt til audioen  1 gang om dagen i 1 uge.  Sørg for, at du sidder uforstyrret, i rolige omgivelser (f.eks. lyt ikke mens du kører bil eller laver mad).

Skriv ned i en notesbog, hvor stresset, ked af det, irriteret, fokuseret du er, og hvor meget tankemylder du har, før og efter du udfører øvelsen.

Notér på den 7. dag om du har oplevet en effekt af mindfulness træning i din dagligdag.

Skriv i kommentarfeltet og lad mig høre, hvad du har fået ud af øvelsen.

Rigtig god fornøjelse!

Gratis gaver til dig!

Her vil jeg løbende komme med nye indlæg som inspiration til, hvordan du allerede nu kan tage skridt imod at opnå en bedre work-life balance i din hverdag.

Indlæggene vil bestå af gratis audioer, hardcore naturvidenskab om bløde værdier, blog indlæg med indsigter, som har hjulpet mig videre, videoer med must-have redskaber til at komme ud af hamsterhjulet NU!

Så stay tuned!