Fra præstationsangst til glæde

Når du skal transformere din præstationsangst til glæde er det første skridt at slippe tilknytningen til resultatet.

Huh?

Ja, nemlig! At slippe tilknytningen til resultatet.

Den store knude af angst eller sommerfugle, som kan indtage hele kroppen forud for et foredrag, du skal holde; det vigtige møde du har en central rolle i; eller ønske-job samtalen kommer, fordi du ikke længere er tilstede i dig og din hjertesag.

Du bruger din energi uden for din indflydelseszone i det man kan kalde for dit interesse-område.

Her er det ikke muligt at kontrollere, hvad der kommer til at ske.

Vi kan ikke kontrollere om salen giver os stående applaus eller om vores budskab går rent igennem eller udsættes for misforståelser, eller om en anden er mere kvalificeret til vores ønskejob.

Derfor er det vigtigt at komme hjem til det du har indflydelse på og så bruge din energi her.

Når du har givet en autentisk, velforberedt præsentation med den hensigt at oplyse/lindre/glæde/hjælpe dine medmennesker, så har du gjort dit bedste.

Og når vi kan hvile i at have leveret vores bedste, så føles det mindre vigtigt, hvordan det modtages, og om vi får jobbet/applausen eller ej.

ØVELSE

Hav den næste konkrete situation, som giver dig præstationsangst i tankerne – overvej og skriv ned:

  1. Hvad er det, du dybest set ønsker at tjene andre med (hvad er din gave til dine modtagere)?
  2. Hvilke faktorer har du mulighed for reelt at påvirke (din egen forberedelse/research)?
  3. Hvilke faktorer ligger reelt uden for din kontrol (andre menneskers reaktion, vejret)?

Læg din tid, fokus og energi i punkt 2.

Øv dig i at slippe faktorerne under punkt 3.

Vær tålmodighed med dig selv i processen.

Lever du i overlevelses-mode uden at vide det?

Jeg oplever øjeblikke af så stor kærlighed og lykke, at jeg kunne kramme fremmede mennesker på gaden (jeg har holdt mig i skindet indtil videre).

I stedet hilser jeg, smiler, klapper hunde og vinker til børn, imens det bobler af glæde indeni mig.

Sådan har jeg ikke altid haft det.

Jeg har haft et arbejde, som jeg var meget dedikeret til, men som kørte mig ned psykisk og fysisk. Jeg var så fyldt op, at jeg undgik al øjenkontakt med mennesker på gaden og i bussen. Jeg magtede ikke at forholde mig til mere.

Alligevel anede jeg ikke, hvor presset jeg var, indtil jeg endte med at vælge jobbet fra.

Jojo, jeg kunne godt mærke, at energien var lav, at jeg var træt hele tiden, at jeg ikke var nærværende med mine børn, og at jeg hele tiden skulle flå mig selv op af sofaen.

Jeg kunne også godt mærke, at jeg var i overlevelsesmode, når jeg skulle på arbejde, og at jeg mentalt rustede mig til at være i et meget travlt og ikke-anerkendende miljø de kommende timer.

Men jeg ville aldrig have gættet den forvandling, som er sket.

Jeg ville aldrig have troet, at jeg var i stand til at være så lykkelig i livet.

De forandringer, som jeg har gjort er..

– at holde mere fri end jeg arbejder

– at arbejde med mennesker, som værdsætter og anerkender (med ord og handling) min indsats og mit selskab – som jeg holder af og griner sammen med

– 100% selv at bestemme, hvornår og hvor meget og med hvad, jeg arbejder

– at vælge arbejds-opgaver, som giver dyb mening for mig, og som er med til at udvikle mig og lade mig vokse som menneske

– at prioritere egenomsorg ved at tage mig tid til at få motion, sund mad, nok søvn og masser af knus, grin og opbakning

– at vælge at være sammen med mennesker, som fylder mig med energi og gå-på-mod

ØVELSE

Luk øjnene og vend opmærksomheden indad

Forsøg uden at dømme, vurdere eller kritisere at mærke, hvordan du har det, ved at mærke sanseindtrykkene fra kroppen og stemningen/følelserne lige bag ved

Ofte har vi ét bestemt område i kroppen, hvor vi lige kan tjekke ind, en slags barometer

Se om du kan få kontakt med det område i din krop

Begynd dine morgener med at tjekke dit indre barometer – inden du åbner øjnene og går i gang med din dag

Spørg din krop: Hvordan har jeg det – egentligt?