Når man har sagt A må man også sige B? – Eller?

Mange af os er opdraget med, at vi skal gennemføre, hvad vi begynder.

Men hvad nu, hvis det ikke føles rigtigt længere?

 

At tillade sig selv at skifte spor, fordi vi vokser som menneske uanset alder og omstændigheder er den største gave, man kan give sig selv.

Livet er en rejse, en proces og ikke noget vi kan barrikadere os i en gang for alle.

For før eller siden vil vi have udvokset vores rammer.

Men vækst er også skræmmende!

For vækst er forbundet med forandring – og forandring er altid forbundet med en eller anden grad af indre turbulens.

Imidlertid er min erfaring, at når vi tillader os at følge vores hjerte, glemmer vi helt at være bange, fordi følelsen af glæde og frihed fylder det hele.

ØVELSE

Luk øjnene og vend opmærksomheden imod dit åndedræt.

Tænk på en beslutning, du står over for at skulle træffe.

Overvej dine handlemuligheder én af gangen.

Føler du en udvidelse eller en sammentrækning i kroppen, når du tænker på en handlemulighed. Altså, vokser du eller bliver du mindre?

Tag din oplevelse med i overvejelserne, når du træffer din endelige beslutning.

 

Er det nu, du har brug for at se nærmere på, hvilke overbevisninger, som ligger bag dine livsbeslutninger, så læs mere om mit forløb ”Fra overlevelse til overskud på 12 uger” på www.mariamaersk.dk og kontakt mig på mail@mariamaersk.dk og 21 775 774 for en gratis discovery session.

Vælg den nemmeste vej

Min arbejdsdag begyndte med 1 times stilhed.

Altså, som i ikke at lave noget?

Ja!

Eller rettere som i at have fokus og opmærksomhed med mig ind i 60 minutters stilhed.

Vi er så trænet til at handle i vores del af verden.

Jo mere utilfreds vi oplever at være med den kontekst, vi befinder os i, desto mere handler vi. Og vi forventer ofte, at resultaterne af alt vores handlen er at komme tættere på det, vi vil opnå. Gerne i forholdet 1:1.

Men sådan fungerer det ikke altid.

Hvis det kun er den ene side i et forhold som får taletid, ophører forholdet med tiden med at eksistere.

Når du vælger at bruge tid i stilhed (uden at handle), giver du ordet til din værens-tilstand, og så sker der noget andet.

Det som skete for mig i dag:

1. (10min) tankerne myldrer rundt i panik over, at de lige nu ikke er beskæftiget med at nå vores mål

2. (15min) stolen er træls, armene skal strækkes, nakken skal drejes

3. (20min) jeg ser mine egne tanker udefra og forstår, hvor meget jeg er trænet til at være i handle-tilstanden, og hvordan gamle overbevisninger fortæller mig, at jeg spilder min tid ved at være stille.

4. (30min) jeg lægger mærke til ting i haven, som jeg ikke plejer at opdage, især duften.

5. (40min) jeg giver slip på at tro, at jeg altid skal gå den hårde vej.

6. (50min) jeg ånder lettet op.

 

(60min) Jeg fortsætter min arbejdsdag beriget med indsigter, som jeg aldrig kunne have slidt mig til.

 

ØVELSE

Begynd med 10 min stilhed og trap op i dit eget tempo.

Vær forberedt på, at dine tanker vil fortælle dig, at I skal videre.

Vend blidt og venligt fokus og opmærksomhed tilbage til din stilhed.

Vid at du åbner nye døre – også selvom de store indsigter ikke popper op den første gang du prøver.

Vær tålmodig med dig selv i processen.

At øge dit nærvær vil forandre dit liv!

90% af dine tanker i dag, tænkte du også i går!

Faktisk, hvis du vælger at nedskrive dine tanker i dag og igen om 8 år, vil mange være de samme!

Hvad vi skal nå om lidt?

Hvad skete der i går?

Lever denne situation vi står i nu op til vores forventning om, hvad der er godt og skidt?

Det har vi nemlig besluttet hjemmefra.

Det tager ikke længere tid at være nærværende. Det er udelukkende et spørgsmål om at være bevidst om at træde ind i en tilstand af fokus og åben opmærksomhed.

Dit nærvær er en gave til det menneske, du står over for.

Prøv at være nærværende sammen med et barn. Sæt dig på hug i øjenhøjde og vær helt tilstede – og se barnet vokse af at modtage din fulde opmærksomhed.
Det virker også på voksne, selvom vi ikke viser det helt så tydeligt altid.

 

ØVELSE

Nærvær og fokus er en muskel, vi kan træne.

Vælg en hverdagsaktivitet (f.eks. tandbørstning).

Beslut dig for at være fuldstændig tilstede, mens du børster tænder.

Hver gang dine tanker vandrer, og du ikke længere er opmærksom på, hvordan det føles at børste tænder, bringer du blidt din fokus tilbage.

At bringe sit fokus tilbage svarer til at løfte håndvægte i fitness-centeret.

Hver ikke vred over, at dit fokus spredes, vær klar over, at hver gang du bringer det tilbage, styrker du evnen til at være fokuseret.

Hvad frygter du mest? At fejle eller at dø uden at have prøvet?

At følge sine drømme er,som at læne sig ind i et express-tog eller en rumraket.

WROOM!

Det er flow, det er drive, det er lykkefølelse, det er skrabede knæ og op igen, det er at se frygten i øjnene igen og igen OG IGEN, det er no-turning-back.

Det er livet.

Det er at leve.

Fordi dine drømme er vigtige at lytte til. De er ikke en fiks idé. De er indeni dig af en grund. Og hvis du tier dem ihjel, er der noget i dig, som dør med dem.

Jeg møder mange mennesker, som ikke trives i deres liv. Men som er bange for, hvad forandring vil kræve af dem.

Coaching kan hjælpe til at skabe klarhed, men det vil altid være din egen beslutning, om du vil følge dit hjerte.

Indtil den dag, hvor drømmene råber så højt, at vi ikke længere kan overhøre dem, eller når smerten ved at tiden går med ting, som ikke betyder nok for os, bliver så stor, at vi ikke har andet valg end at stå på toget.


Øvelse

Brug et øjeblik på at tage låget af dine forventninger til fremtiden.

Reflektér over, hvad er dine vildeste drømme for hvordan dit liv skulle se ud om..

1 måned?

1 år?

5 år?

Hvad kunne et første, lille skridt være – som du kunne tage i morgen – imod at opnå dine drømme?