Hvor står der “glæde” i DIN kalender?

(Øvelse til dig nederst)

Glæde?
I kalenderen?
Hvad taler hun om?

Du har ret.

Glæde er naturligvis en følelse, som vi ikke på den måde kan planlægge skal være tilstede eller ej på et bestemt tidspunkt én given dag.

Nogle af os vil fortælle os selv eller andre, at alt hvad vi gør jo faktisk bunder i ønsket om glæde for os selv og vores nærmeste. Men paradoksalt nok kan denne dedikation og parathed til at arbejde hårdt for glæden hos os selv og andre fører til, at glæden forsvinder længere væk.

Investering i din glæde er en investering i din performance, som medarbejder, leder, mor, far, ven, you-name-it.

Vi ved det godt

Når vi er glade, gør vi andre glade, og der er flow i vores aktiviteter og vores liv.

Hvis du vil fremme din præstation, skal du give opmærksomhed og tid til at fremme din glæde.

ØVELSE TIL DIG

1. Lav en liste over aktiviteter små og store, som du kan mærke giver dig energi, og som du vil se frem til at deltage i (det kan være at spille luftguitar til dit yndlingsmusiknummer, eller drikke en kop virkelig lækker te på din yndlingscafé, ALT hvad du kan komme i tanke om).

2. Afsæt nu minimum 20 minutter hver dag til at udføre én af disse energi-givende aktiviteter.

3. Mærk dagen inden, hvor meget du glæder dig til i morgens aktivitet og sæt ord på, hvor meget du nød din tid i går.

4. Brug dine erfaringer. Drop aktiviteter som alligevel ikke gav energi og afprøv nye for at se, om de giver dig glæde.

Tør du kende dine højeste drømme? – her er mine

Det kan føles overvældende og forpligtende at formulere én eneste drøm for fremtiden.

Ikke desto mindre er det afgørende for, at vi når vores mål, at vi tør mærke efter og sætte dem.

At vi tør formulere, hvad vi drømmer om inderst inde.

Kære alle,

vi er samlet her i år 2027 for at indvie vores nye konsulenthus.

Det har været en helt fantastisk rejse, og jeg ville ikke have stået her i dag, hvis det ikke havde været for alle jer.

Værdierne her hos os er jo, at rejsen er målet, at vores arbejde fra dag til dag er fyldt med mening og glæde, og at vi udadtil og indadtil behandler hinanden med venlighed og respekt.

I det lys er jeg endnu mere glad og stolt over de mål, vi har nået sammen.

 

Som virksomhed var det et højdepunkt, da vi nåede det internationale marked med vores budskab om større mentalt overskud og arbejdsglæde, og en kæmpeglæde at se, hvordan vi også ud over landegrænserne hjalp til at lette hverdagen for karrieremennesker og forebygge stress.

Af personlige oplevelser vil jeg fremhæve min TED-talk og muligheden for at tale for WHO, som helt enestående oplevelser.

Men endnu vigtigere ser jeg tilbage på 10 år, hvor mit liv har været i balance, hvor jeg ved hjælp af mindfulness, fokus og opmærksomhed har brugt ligeså meget tid på min familie, rejser og naturoplevelser, som jeg har brugt bag skrivebordet.

Jeg glæder mig til de næste spændende 10 år.

Tusind tak, alle sammen.

SKÅL!

Og skål! på dine høje drømme – og modet til at lære dem at kende.

Står du over for at skulle præstere?

Jeg kom ud af præstationsangst ved at forstå, hvad det vil sige at have modet til at stå i sårbarheden.

Kender du det?

Et eller andet projekt, samtale, fremlæggelse, situation er ikke gået helt, som du ønskede det.

Hvad sætter det i gang indeni dig?

Før brugte jeg meget energi på at forklare og undskylde over for mig selv og andre, hvorfor lige denne fremlæggelse ikke var gået helt som planlagt. Eller ikke blev modtaget af tilhørerne, som jeg havde ønsket det. Allerbedst, hvis omstændighederne kunne få skylden.

Men hvad vil det egentlig sige at fejle?

Og hvorfor flygter vi fra følelsen i en grad, at vi sommetider går glip af visdommen i at fejle?

Hvem siger egentlig, at vores ideal omkring, hvordan en situation skal udspille sig, er den eneste rigtige?

Står du over for at skulle præstere, til eksamen eller en job-samtale og har du brug for at forberede dig på et dybere mentalt plan, så har jeg 3 tider tilbage i december måned:

Mandag d.4.12. kl.10.00
Onsdag d.6.12. kl.13.00
Mandag d.11.12. kl.20.00

Sessionerne er inklusiv PDF til refleksion forud for vores session, audio til mindfulness-træning og 75 min 1:1 mindfulness coaching over skype.

Prisen er 850kr.

Kontakt mig på mail@mariamaersk.dk eller 21 775 774

Jeg glæder mig til at hjælpe dig på vejen til at præstere med ro i maven.

Overser du muligheder lige nu?

Ikke 2 øjeblikke er ens!

Når vi træner mindfulness lægger vi mindre vægt på at udvikle adfærdsregler og træner i stedet udviklingen af bevidst nærvær og åben opmærksomhed.

På den måde overser vi ikke potentialet i nuet, men tager beslutninger ud fra de omstændigheder, som er helt unikke for dette øjeblik.

Et eksempel:

“Du har en samtale på arbejde, som du allerede har en idé om,
hvordan forløber.

Husker du at mærke ind i, hvordan den anden har det i dag – i skyndingen med at  få leveret dit eget indøvede budskab?

Måske er det subtilt, men når vi lægger mærke til hinanden, kan små ændringer i kropssproget give os meget nyttigt information – også til, hvordan vi bedst overbringer vores budskab

– netop i det her øjeblik.”

ØVELSE

1. Sæt dig et uforstyrret sted

2. Sæt uret til 5 minutter (og lad det være en blid alarm)

3. Luk øjnene og vend opmærksomheden i mod dit åndedræt

4. Bliv nu opmærksom på at hvert åndedræt er anderledes end det foregående og det efterfølgende (i længde, dybde, sansning, lyd)

5. Bring blidt din opmærksomhed tilbage til hvert unikt åndedræt, når du opdager, at du er væk i tanker

6. Gentag i 5 minutter

I dag blev min planlægning udfordret af SYGE børn!

Altså, for snottede til at komme i børnehave, men ellers med alt “krudt i røven”-energi velbevaret.

Før min mindfulness træning ville dagen være forløbet i en tilstand skiftende mellem stress-panik over ikke at få lavet noget – OG skyld over ikke at være tilstede, nærværende, tålmodig med mine børn.

SÅDAN ER DET IKKE GÅET I DAG!

Jeg begyndte med at anvende accept, som min mentale strategi.
Det handler om at blive bevidst om, hvilke handlemuligheder har jeg i situationen, og så acceptere det jeg ikke kan ændre.

Derefter lavede jeg en struktur for dagen, så jeg hele tiden vidste, hvor jeg skulle vende tilbage med mit fokus, når de små – men uundgåelige afbrydelser opstod.

Så jeg skriver dette fyldt af glæde over nu at have været fordybet i at forberede min workshop om de helbredende virkninger af hjertemeditation, og den spændende forskning som ligger til grund for denne viden fra HeartMath institute.

OG have nydt nærværet med mine børn hen over frokosten.

Nu skal jeg have en session med en virkelig inspirerende klient, mens skærmen får lov at passe børnene (i 75min).

Så er der lovet tur til legepladsen og fredagsslik.

OG tænk, jeg har nået ALT, hvad jeg ville uden at føle mig stresset, ked af det, skyldbetynget, ude af balance.

Det skal fejres!

ØVELSE:

1. Tænk på en udfordring, du har haft i dag, eller fornylig.

2. Hvordan kan anvendelse af accept som mental strategi, give dig et nyt syn på situationen?

3. Spørg dig selv, hvad har du indflydelse på (og kan ændre, hvis du vælger at handle)? Hvad har du ikke indflydelse på (inviter intentionen om at give slip indenfor, da al yderligere overvejelse er spild af tid og energi)?

Har du lyst til at glæde dig til juleaften?

Hvorfor sætte mål i livet?
Hvad bestemmer din retning i livet?
Hvornår ved du, at det er tid til at fejre dig og din succes?

Uden dine egne mål bliver du kastebold for omstændighedernes luner – og på andre mennesker kan du virke vægelsindet og utydelig.

Et mål behøver ikke at opfyldes i alle detaljer for at have betydning. Hvis du bærer en intention i dig, og udfaldet bliver anderledes, kan du stadig navigere bedre med ét mål for øje og komme tilbage i den ønskede retning.

ET MÅL BEHØVER IKKE VÆRE NOGET STORT!

Det kan være at holde en dejlig juleaften.

Når du reflekterer over, hvad du gerne vil, bliver du også klar over, HVAD en dejlig juleaften er for dig.

Du kan så begynde at gøre forberedelser i den retning og medbringe din intention.

Dit mål påvirker muligvis ikke dine omgivelsers opførsel, men det gør din tydelighed, dine forberedelser og din rolige udstråling i at vide, hvor du gerne vil hen.

Oplev glæden ved at tage lederskab i dit eget liv.

ØVELSE:

Visualisér eller nedskriv for dig selv din drømmejuleaften i så mange detaljer som muligt?

Gav det dig nogle nye indsigter at gøre dette?

Din underbevidsthed er nu tunet ind på dit mål, og du kan begynde at gøre forberedelser i retning af dit mål og medbringe din intention.

Når man har sagt A må man også sige B? – Eller?

Mange af os er opdraget med, at vi skal gennemføre, hvad vi begynder.

Men hvad nu, hvis det ikke føles rigtigt længere?

 

At tillade sig selv at skifte spor, fordi vi vokser som menneske uanset alder og omstændigheder er den største gave, man kan give sig selv.

Livet er en rejse, en proces og ikke noget vi kan barrikadere os i en gang for alle.

For før eller siden vil vi have udvokset vores rammer.

Men vækst er også skræmmende!

For vækst er forbundet med forandring – og forandring er altid forbundet med en eller anden grad af indre turbulens.

Imidlertid er min erfaring, at når vi tillader os at følge vores hjerte, glemmer vi helt at være bange, fordi følelsen af glæde og frihed fylder det hele.

ØVELSE

Luk øjnene og vend opmærksomheden imod dit åndedræt.

Tænk på en beslutning, du står over for at skulle træffe.

Overvej dine handlemuligheder én af gangen.

Føler du en udvidelse eller en sammentrækning i kroppen, når du tænker på en handlemulighed. Altså, vokser du eller bliver du mindre?

Tag din oplevelse med i overvejelserne, når du træffer din endelige beslutning.

 

Er det nu, du har brug for at se nærmere på, hvilke overbevisninger, som ligger bag dine livsbeslutninger, så læs mere om mit forløb ”Fra overlevelse til overskud på 12 uger” på www.mariamaersk.dk og kontakt mig på mail@mariamaersk.dk og 21 775 774 for en gratis discovery session.

Vælg den nemmeste vej

Min arbejdsdag begyndte med 1 times stilhed.

Altså, som i ikke at lave noget?

Ja!

Eller rettere som i at have fokus og opmærksomhed med mig ind i 60 minutters stilhed.

Vi er så trænet til at handle i vores del af verden.

Jo mere utilfreds vi oplever at være med den kontekst, vi befinder os i, desto mere handler vi. Og vi forventer ofte, at resultaterne af alt vores handlen er at komme tættere på det, vi vil opnå. Gerne i forholdet 1:1.

Men sådan fungerer det ikke altid.

Hvis det kun er den ene side i et forhold som får taletid, ophører forholdet med tiden med at eksistere.

Når du vælger at bruge tid i stilhed (uden at handle), giver du ordet til din værens-tilstand, og så sker der noget andet.

Det som skete for mig i dag:

1. (10min) tankerne myldrer rundt i panik over, at de lige nu ikke er beskæftiget med at nå vores mål

2. (15min) stolen er træls, armene skal strækkes, nakken skal drejes

3. (20min) jeg ser mine egne tanker udefra og forstår, hvor meget jeg er trænet til at være i handle-tilstanden, og hvordan gamle overbevisninger fortæller mig, at jeg spilder min tid ved at være stille.

4. (30min) jeg lægger mærke til ting i haven, som jeg ikke plejer at opdage, især duften.

5. (40min) jeg giver slip på at tro, at jeg altid skal gå den hårde vej.

6. (50min) jeg ånder lettet op.

 

(60min) Jeg fortsætter min arbejdsdag beriget med indsigter, som jeg aldrig kunne have slidt mig til.

 

ØVELSE

Begynd med 10 min stilhed og trap op i dit eget tempo.

Vær forberedt på, at dine tanker vil fortælle dig, at I skal videre.

Vend blidt og venligt fokus og opmærksomhed tilbage til din stilhed.

Vid at du åbner nye døre – også selvom de store indsigter ikke popper op den første gang du prøver.

Vær tålmodig med dig selv i processen.

At øge dit nærvær vil forandre dit liv!

90% af dine tanker i dag, tænkte du også i går!

Faktisk, hvis du vælger at nedskrive dine tanker i dag og igen om 8 år, vil mange være de samme!

Hvad vi skal nå om lidt?

Hvad skete der i går?

Lever denne situation vi står i nu op til vores forventning om, hvad der er godt og skidt?

Det har vi nemlig besluttet hjemmefra.

Det tager ikke længere tid at være nærværende. Det er udelukkende et spørgsmål om at være bevidst om at træde ind i en tilstand af fokus og åben opmærksomhed.

Dit nærvær er en gave til det menneske, du står over for.

Prøv at være nærværende sammen med et barn. Sæt dig på hug i øjenhøjde og vær helt tilstede – og se barnet vokse af at modtage din fulde opmærksomhed.
Det virker også på voksne, selvom vi ikke viser det helt så tydeligt altid.

 

ØVELSE

Nærvær og fokus er en muskel, vi kan træne.

Vælg en hverdagsaktivitet (f.eks. tandbørstning).

Beslut dig for at være fuldstændig tilstede, mens du børster tænder.

Hver gang dine tanker vandrer, og du ikke længere er opmærksom på, hvordan det føles at børste tænder, bringer du blidt din fokus tilbage.

At bringe sit fokus tilbage svarer til at løfte håndvægte i fitness-centeret.

Hver ikke vred over, at dit fokus spredes, vær klar over, at hver gang du bringer det tilbage, styrker du evnen til at være fokuseret.

Hvad frygter du mest? At fejle eller at dø uden at have prøvet?

At følge sine drømme er,som at læne sig ind i et express-tog eller en rumraket.

WROOM!

Det er flow, det er drive, det er lykkefølelse, det er skrabede knæ og op igen, det er at se frygten i øjnene igen og igen OG IGEN, det er no-turning-back.

Det er livet.

Det er at leve.

Fordi dine drømme er vigtige at lytte til. De er ikke en fiks idé. De er indeni dig af en grund. Og hvis du tier dem ihjel, er der noget i dig, som dør med dem.

Jeg møder mange mennesker, som ikke trives i deres liv. Men som er bange for, hvad forandring vil kræve af dem.

Coaching kan hjælpe til at skabe klarhed, men det vil altid være din egen beslutning, om du vil følge dit hjerte.

Indtil den dag, hvor drømmene råber så højt, at vi ikke længere kan overhøre dem, eller når smerten ved at tiden går med ting, som ikke betyder nok for os, bliver så stor, at vi ikke har andet valg end at stå på toget.


Øvelse

Brug et øjeblik på at tage låget af dine forventninger til fremtiden.

Reflektér over, hvad er dine vildeste drømme for hvordan dit liv skulle se ud om..

1 måned?

1 år?

5 år?

Hvad kunne et første, lille skridt være – som du kunne tage i morgen – imod at opnå dine drømme?